vrijdag 16 juni 2023

‘Opdat de voetpaden weer de maat der dingen worden’.

 


Zo noem ik vrij vertaald de missie van Zef Hemel. Waarin ik mij helemaal kan vinden. Zef heeft een leerstoel voor ruimtelijke ontwikkeling in het noorden. Voor vijf jaar. Een belangrijk leermiddel hierbij vormen wandelingen door de streek. Vandaar dat ik hem uitnodigde een dag samen te lopen.


Want het sluit mooi aan bij onze droom met Voetpaden vol Verhalen, waar ik momenteel samen met Marjan aan werk. Meer wandelroutes vol van  streekhistorie door voorheen anoniem boerenland leiden tot minder afstand tussen boer en burger en meer beleving van en waardering voor de natuur, ook in het toch wat taaie landschap rondom mijn woonplek Ten Boer.

De voetpaden en het lopen door het landschap zijn te bezien als een metafoor voor de menselijke maat. Voor de kleinschaligheid, voor te overziene projecten met werkelijke inspraak, voor hergebruik, voor lokale voedselvoorziening, weer echte binding tussen boer en landschap… maar ook voor vertraging in plaats van alles van achter je autoruit voorbij te zien snellen.

Anno 2023 zijn er vele urgente vraagstukken die vragen om de menselijke maat. Om duurzaamheid. Laat het noorden hierin een voortrekkersrol vervullen, in plaats van achter de fanfare van de oude politiek aan te hollen die maar blijft trompetteren over economische groei en grootse investeringen.

Loop je landschap, stil de tijd. 









 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten